1940 Mode, hår, smink – Trendspaning
Början av 1940-talet präglades av Andra världskriget vilket även givetvis speglade modevärlden. Man klädde sig i uniform och till vardags bar man praktiska plagg, köphetsen var borta och istället för att köpa nytt använde man äldre eller återanvända plagg. Plaggen man bar var militärlika, herrinspirerade utan dekorationer och med en enkel siluett.
Paris som ses som modets huvudstad anfölls och blev avskärmat vilket ledde till att andra länders designers hittade inspiration inifrån sitt land och man hade inte heller en så stor möjlighet att distribuera sina kläder utomlands.
1945 var kriget äntligen över och det tog ett tag för både folket och modevärlden att komma upp på fötter igen. 1947 introducerade Christian Dior sin första kollektion ”The new look” som kom att göra ett stort intryck på modevärlden.
Diors första kollektion
Det var i ett Europa i spillror som Christian Dior 1947 släppte sin första kollektion ”The New look” som kom att bli revolutionerande. Istället för de militärinspirerade plagg som bars under kriget introducerade nu Christian Dior en kollektion som var starkt inspirerade av de nostalgiska minnena om kvinnans frihetsrörelse under 1920 talet. Kollektionen innehöll runda axlar, klänningar gjorda i mycket sidentyg, åtsmitande midjor, underkjolar i tyll och längre kjolar.
Ikoner
Hollywood bara växte och stjärnorna glänste. Ava Gardner, en populär Hollywood skådespelare var under 1940-talet en av dom större modeikonerna som inspirerade folket. Ava hade en stor kärlek till casual mode och du såg henne ofta klädd i en enkel vit skjorta och på de stora festerna klädde hon sig i magiska klänningar. Andra stilikoner under 1940 talet var Veronica Lake och Ingrid Bergman.
Hår
Halvuppsättning
Halvuppsättningar var något som dominerade bland populära hårstilar under 1940 talet. Här hade man gärna antingen utkammade lockar för en mer volymfylld look eller definierade rullade lockar.
Pompadour
En mer komplicerad men populär hårstil kallades ”Pompadour” och innebar att man gjorde en mittbena, kammade bak över öronen och använde olja så det såg tjockare ut. Många använde sig också av en blandning med äggula och mjölk som stylingprodukt. Resultatet skulle vara ett slickat hår med en mjuk kurva på huvudet.
Victory rolls
En hårstil som är starkt sammankopplad med 40-talet och som var väldigt populär under krigstiden 1940-1945 var Victory Rolls. Frisyren kom att symbolisera en tro på seger i kriget och blev annonserad om i tidningar. Frisyren kännetecknas av 2 volymfyllda lockar på toppen av huvudet så kallade ”Victory rolls”
Glamourösa pagen
40-talets page såg annorlunda ut än tidigare, man ville nu åt en mer volymfylld look istället för den strama pagen som tidigare var populär. Man lockade gärna håret underifrån och satte i hårspännen för att få till den populära frisyren.
Smink och skönhet
1940 talets makeup var klassiskt, minimalistiskt och sofistikerat. Basen skulle vara fräsch, naturlig och mjuk, ögonbrynen medium tjocka, mjukt färgade och naturliga. 40-talets färg på läppstift var helt klart rött!
Under kriget var det inte ovanligt att sminkmärken använde patriotism i sina reklamer och rött ansågs som den mest patriotiska färgen. Det var under dessa omständigheter färgen ”Victory red” skapades. Sent 40-tal fick även sminkvärlden en ny produkt i sortimenten nämligen läppennan som kom att bli väldigt populär.
Skönhetsindustrin började nu bli stor och bland de populäraste märkena hittade du Max Factor, Maybelline, Estee Lauder, Elizabeth Arden och Helena Rubenstein. Populära produkter man använde var ögonbrynspennor, läppstift, läppennor, rouge, puder och foundation.
Mode
Andra världskriget kom att ha en stor påverkan på början av 1940 talet så jag har valt att dela upp det i 2 epoker – Under och efter kriget. Vi börjar med hur modet såg ut under andra andra världskriget. Paris som var modets huvudstad tvingades hållas tillbaka då man nu ville göra Berlin till modets huvudstad. Många modehus stängde igen och modeskapare drog sig tillbaka. Tillgången till material var begränsat, det gick inte längre att få tag i fina tyger som silke och spets och tillgången till vanliga tyger var begränsad.
Modet som under 30-talet blivit mer feminint gick nu åt det maskulinare hållet och garderoberna hölls minimalistiska. Populärt var nu utility kläder och material man använde var ofta viskos och rayon. Looken skulle vara praktisk och enkel. Avsaknaden av tyger ledde till att kjolarna gjordes kortare, plaggen tightare och designerna enklare, man skippade nu oftast fina detaljer, fickor, veck och linningar. Man tvingades också vara väldigt sparsam med metallknappar och dragkedjor.
Modet efter kriget
Kriget var äntligen över och sakta började modet nu att komma tillbaka. Modehusen i Paris kunde öppna upp igen och modeskaparna sätta igång med nya designer där de inte behövde hållas tillbaka. Christian Diors ”New look” som släpptes 1947 introducerade folket till en ny feminin look som inte tillåtits under kriget. Det var lyxigt, nytt och glamouröst.
Mjuka rundade axlar, stilettklackar, insydda midjor, böljande kjolar, pennkjolar, färg och mönster var något du nu såg i modevärlden. Populära accessoarer var långa handskar och pärlor. Paris hade återtagit sin tron som modets huvudstad och en feminin touch var återigen något som återspeglade modet.
Även Amerika hade nu en naturlig del i modet då det blossat upp under andra världskriget när Paris var ockuperat. Där hade en ny sportigare look kommit att introduceras vilket kom att bli väldigt populärt.